Vi skriver litt om videre planer, samt minne litt om plikter og ansvar vi alle har i ett borettslag.

Vi har også i år arrangert dugnadsuker, vår og høst. Generalforsamlingen ble igjen avholdt ute på den store lekeplassen, også denne gang i strålende sommervær.

Vi gjennomførte 1. søndag i advent julegrantenning, med julemusikk av Tillerblæsen, nissebesøk, gløgg og pepperkaker. Det var omtrent 100 beboere som deltok i strålende vintervær.

Vi registrerer at også i år er borettslaget vårt blitt fint pyntet med mye lys i førjulstiden.

Helse-, miljø- og sikkerhet

Styret har også dette året fulgt opp alle lovpålagte krav og kontroller til borettslaget når det gjelder Helse-, miljø og sikkerhet (HMS), slik at det skal være trygt for alle å bo og ferdes i vårt borettslag.

Vi minner imidlertid om at for at borettslaget skal greie å følge opp regelverket, må også dere beboere følge opp med å bla. vedlikeholde bolig og inventar slik at vi forhindrer skader både mht. vann og brann. Dere må holde det ryddig i garasjene, kjøre forsiktig inne i borettslaget, ikke parkere i tun slik at dere hindrer evt. utrykningskjøretøy osv.

Vi må alle gjøre en innsats for at det skal være trygt og trivelig å bo i vårt borettslag.

Parkering

Vi registrerer fortsatt at mange parkerer ute på gjesteparkeringen i stedet for å benytte den tomme parkeringsplassen i garasjen. I enkelte tun er det også fast parkert mange firmabiler på gjesteparkeringen.

Dette er både til ulempe og irritasjon for andre beboere. Vi minner om vedtektene der det er angitt at bruken av fellesarealene ikke skal være til ulempe for andre og vi ber dere parkere bilen inne i garasjen og sette igjen firmabilen på jobb. Det er ikke borettslaget som skal holde arbeidsgivere med parkeringsplass.

Enkelte parkerer også på en slik måte at bilen tar opp to parkeringsplasser, dette er unødvendig, ta deg tid til å parkere ordentlig. Parker heller ikke oppå gangveien til avfallscontainerne, dette er ikke parkeringsplass.

Langtidsparkering av biler oa kjøretøy (inkl. scootere) på gjesteparkeringen er ikke tillatt og vi ber om at de fjernes.

Brannsikkerhet mv.

Vedlikehold av egen bolig er et annet ansvar dere har. Les gjennom vedtektene og husordensreglene, samt håndboken «Vedlikehold og ansvar – håndbok for eiere i boligselskap» som er utdelt til alle, og ta en sjekk av egen bolig. Dere finner også informasjonen her.

 Husk å teste brannvarslerne før jul!  (Batteri skal ikke byttes, da de har 10-års batteri).

Dere må minst annenhver måned huske å snu/riste på brannslokkerne slik at pulveret ikke klumper seg.

Samtidig må dere sjekke at nåla for trykkmåler står på grønt  

Tilbakemelding etter kontroll av brannslokkerne er at flere apparater ikke hadde vært rørt på 5 år og at pulveret var klumpet seg. Det betyr at brannslokkeren ikke vil virke om du trenger den til å slukke en brann, og slik kan vi ikke ha det. Det er viktig at brannslokkeren fungerer, er plassert lett tilgjengelig og at alle i boligen vet hvor den finnes.

Snømåking et felles ansvar

Minner om at alle må følge med på når dere har måkeuke. Dere har alle fått utdelt måkelister og dere finner dem også på hjemmesiden vår.

Måk snø når det er din tur og vær nøye med trappene. Husk også å holde det snøfritt ved og under garasjeportene, bruk gjerne salt (det kan ellers bli trøbbel med at portene ikke lukker seg).

Det er viktig at når dere måker rundt avfallscontainerene skal dere ikke bare måke oppå metallplata rundt containerne, men også en halv meter utenfor metallplata på alle 4 sider av containerne. Dette er viktig slik at snø ikke faller ned i hullet når containere løftes opp for tømming. Det vil medføre ekstra kostnader for borettslaget, samt at de ikke vil hente avfallet.

Så minner vi nok en gang om at det ikke skal brukes spade, kost og lignende oppå postkassestativene. Fjern snøen oppå postkassestativene med hånda, eller la den vær. Bruk av spade, kost ol. ødelegger lakken og medfører rustskader.

Avfallshåndtering - pilotprosjekt

Skjetnebrinken borettslag skal delta i et pilotprosjekt på utsortering av matavfall i Trondheim ved bruk av nedgravde splittcontainere (nedgravd container med to kammer). Dette skulle vært startet opp i september, men pga. utfordringer med produsentene vil ikke prosjektet starte opp før på nyåret. Dere vil da alle bli kontaktet av Trondheim Renholdsverk (TRV) via sms og besøk.

I uke 1 vil dere motta sms om ordningen, samt få utdelt matavfallsbøtter, papirposer og infoskriv. Samtidig vil restavfallscontainerne bli skiftet ut til splittcontainere for hhv. mat- og restavfall.

I Uke 2 vil det være oppstart av pilotprosjektet med utsortering av matavfallet. 

Dette betyr at matavfall og restavfall skal skilles og kastes i forskjellige containere. Plast og papir blir som før. Dere skal bruke samme tilgangsbrikker som før. Dere vil få informasjon og eventuelle spørsmål til ordningen rettes til TRV etter oppstart.

Vi minner om at ved feil på containere, både nå og etter nyttår, skal dere varsle renholdsverket ved å ringe 91531913. Det er renholdsverket som har vedlikeholdsansvaret for containerne, ikke borettslaget/styret.

Det er forbudt å sette avfallet utenfor containerne.

Diverse

Vi vil ellers til neste år forsøke å gjennomføre 40-års jubileum for borettslaget. Når og i hvilken form vil vi komme tilbake til, da dette vil kunne avhenge av forhold vi ikke rår over.

Det vil også bli gjennomført noe vedlikeholdsarbeider på boliger våren og sommeren 2022. Dette vil dere få mer info om.

Kontakt med styret

Vi minner om at styret kontaktes på e-post; skjetnebrinken@ntebb.no, eller via kontaktskjema på hjemmesiden. Ved akutte saker som haster, send sms til 958 27 577 og vi ringer tilbake.

Henvendelser som ikke er «undertegnet» med fullt navn og adresse blir ikke besvart.

Vi ber om at styrets medlemmer ikke kontaktes på privat telefon i arbeidstiden. 

Styret har juleferie fra 17. desember og til over nyttår.

 

Vi ønsker alle beboere God Jul og et Godt Nytt År.

 

Med hilsen

Merete, Gisle, Tor Håvard, Petter og John

Styret i Skjetnebrinken Borettslag